Wees voedingsbewust

Net zoals een auto het beste rijdt op goede brandstof, zo heb jij de juiste balans nodig van koolhydraten, proteïnen en gezonde vetten om je op best te presteren

Proteïnen

Zuivel, vlees, eieren, vis, peulvruchten, noten. Proteinen zijn essentiele voedingsstoffen die vele rollen vervullen, waaronder het opbouwen en behouden van spiermassa en het behouden van sterke botten

Koolhydraten

Volkorenbrood, granen, fruit, peulvruchten, zilvervliesrijst, groenten. Koolhydraten zijn de brandstof die je lichaam gebruikt als energiebron. Ze zouden in iedere maaltijd moeten zitten. Probeer de volkorenvarianten van brood en granen te neem, aangezien deze meer voedingsstoffen bevatten dan de intensief bewerkte tegenhangers. Koolhydraten zijn tevens een belangrijke bron van brandstof voor vóór, tijdens en na intense beweging. Daarnaast zijn ze een bron van vezels, wat een belangrijk onderdeel is van een uitgebalanceerd dieet.

Gezonde vetten

Enkelvoudig onverzadigde vetten, meervoudig onverzadigde vetten. Niet alle vetten worden op dezelfde manier gemaakt. We moeten goed letten op verzadigde vetten die vooral voorkomen in dierlijke producten en bewerkt voedsel en zoetigheid. Bijvoorbeeld in zuivel, rood vlees, koekjes en gebak. Kies voor het binnenkrijgen van vet uit plantaardige bronnen, zoals olijfolie, zonnebloemolie en koolzaadolie. Deze hebben vaak hogere waarden aan enkel- en meervoudig onverzadigde vetten die beter voor ons zijn. Vet is een belangrijk onderdeel van onze voeding, maar vergeet niet dat te veel van ieder macronutriënt kan leiden tot een toename van je gewicht. Neem het dus verstandig.

Begin de dag goed met een voedzaam ontbijt

Uitgebalanceerde voeding betekent het eten van de juiste hoeveelheden en kwaliteit essentiële voedingsstoffen als onderdeel van je dagelijkse maaltijdplan. Een evenwichtig ontbijt geeft het lichaam weer brandstof en voorziet het van energie en essentiële voedingsstoffen als verschillende vitaminen en mineralen zoals calcium en ijzer. Het overslaan van het ontbijt kan resulteren in het grijpen naar ongezonde voedingsmiddelen later op de dag, wat ervoor kan zorgt en dat je je essentiële voedingsstoffen mist. Als je na het opstaan niet meteen kunt eten, probeer het dan in ieder geval binnen een uur en houd een evenwichtig ontbijt binnen handbereik. Om dips in de bloedsuikerwaarden te vermijden, sla je geen maaltijden over en kies voor voedzame snacks om het hongergevoel op afstand te houden.

Hydrateer voor je gezondheid

Water is een dorstlesser die helpt je lichaam gezond te houden en ervoor te zorgen dat we op ons best functioneren. Maar water is niet de enige vloeistof die ons helpt gehydrateerd te blijven – thee, fruit en enkele sportdranken doen dat ook.

Hoeveel je nodig hebt kan afhangen van je lengte, de temperatuur en de dagelijkse activiteiten die je onderneemt, maar ga voor 8-10 glazen (van 200 ml) per dag. Dranken als thee, melk, vruchtensappen en sportdranken tijdens de inspanning tellen allemaal mee voor je vloeistofinname. Je moet ook zorgen voor het goed bijvullen van je vloeistofniveau tijdens de inspanning.

Volg deze eenvoudige hydratatieregel voor de inspanning

Voor: 500 ml vloeistof bij 30-60 minuten voor de inspanning

Tijdens: 100-220 ml vloeistof iedere 15 minuten

Na: 100-200 ml vloeistof